San Pedro de Atacama - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Tjebbe Hakkert - WaarBenJij.nu San Pedro de Atacama - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Tjebbe Hakkert - WaarBenJij.nu

San Pedro de Atacama

Blijf op de hoogte en volg Tjebbe

08 Oktober 2012 | Chili, San Pedro de Atacama

dag 8;

- een klein dorp midden in de woestijn,
- de droogste woestijn ter wereld,
- de beste plek om de sterren te zien
oftewel; San Perdo de Atacama!

Na 2 dagen goed gerelaxt te hebben in Pisco zijn we naar dit dorp vertrokken. Het was een 17 uur durende busreis, maar dat was het zeker waard!
Dit kleine dorp wat midden in de woestijn ligt heeft me de afgelopen dagen goed bezig gehouden.
Het dorp staat o.a. bekend om de reden dat dit (een van de) beste plekken ter wereld is om de sterren te zien, dus de eerste avond dat we aankwamen namen we meteen een sterrentour om dat te checken.
De verhalen zijn wat mij betreft helemaar waar!
Ik heb nog nooit zoveel sterren gezien en de om de haverklap zie je een vallende ster. Onze gids wist van alles te vertellen over de sterren en het melkwegstelsel, wat vast onwijs interesant was geweest als je zijn Chileense-Spaans kon volgen. Gelukkig had ik wel begrepen dat er aan het einde van de tour gratis Pisco te halen viel, waardoor ik het verhaal maar achterwege liet en gewoon zelf de sterrenhemel ben gaan bewonderen.

Naast de sterrenhemel kan je hier ook de zonsondergang goed bewonderen. We zijn eerst wezen sandboarden en vervolgens namen we een tour genaamd "Valle de luna". De gids bracht ons naar een vallei met een maanachtig landschap en grotten om vervolgens op de top van de vallei de zon zien ondergaan. Dat natuurlijk onder het genot van..ja ja...Pisco!

Hoewel dit de droogste woestijn ter wereld is kan je hier gek genoeg ook zwemmen.
Midden in de woestijn bevinden zich 2 diepe kraters, waarin iedereen in kan drijven, omdat het zo zout is. Voor mij erg leuk, want hoe veel truucks ik normaal gesproken ook toepas, drijven lukt me nooit.

Ook kan je hier goed mountainbiken, wat we natuurlijk ook gedaan hebben. Oftewel; ik heb me hier echt meer dan prima vermaakt!

Naast alle activiteiten is dit ook een leuk dorp om doorheen te lopen. Omdat het midden in de woestijn ligt heeft het een heel appart sfeertje. De huizen zien er anders uit, de mensen zijn vriendelijk en er is eigenlijk altijd wel wat te zien op straat. Ik vond het vooral erg fijn dat dit dorp een klein beetje "back to the basics" is. Ik merk dan altijd dat iedereen meer te porren is voor spelletjes en ouderwetse gezelligheid, wat voor mij nog meer redenen zijn om van dit dorpje te gaan houden. Regelmatig hebben we met andere hostelgenoten tot diep in de avond om de tafel gezeten en toffe avonden beleefd.

Oftewel; Ik heb echt een toffe tijd hier gehad. Nu hebben we zojuist een 3 daagse busreis geboekt naar Uyuni (of iets in die trant). Daar is een grote zoutwoestijn, die ik jaren geleden tijdens een aflevering uit de Peking Expres heb gezien. Het zag er toen behoorlijk indrukwekkend uit en wist eigenlijk meteen dat ik daar naar toe wilde gaan.
Oftewel;

VAMOS!

• 09 Oktober 2012 - 13:37

Hennie:

Ha Tjebbe,

Het is weer een genot om je verslag te lezen, en vooral omdat je er met volle teugen van geniet,
    Als ik de foto's zie ben ik jaloers op je in positieve zin, en ook wel fijn te lezen dat het back to basis
    wel iets met je doet zodat mensen dan meer met elkaar gaan doen, jij bent echt wel een gezelschaps dier,
    spelletjes enz maar ook lekker even kunnen terugtrekken en het tot je door laten dringen, zoals de foto
    alleen op een rotspunt is voor mij typisch Tjebbe, geniet van je lange busreis voor zover dat kan en tot hoors.

dikke knuffel,

• 09 Oktober 2012 - 13:52

Hedda:

Wat leuk om weer wat van je te horen. Moet een fantastische ervaring voor je zijn om te kunnen drijven zonder moeite te hoeven doen.
    Ik geniet van je verhalen en kijk alweer uit naar de volgende.
    Groetjes Hedda

Mark En Anneke:

hai tjebbe wat een indrukwekkende foto,s heb je op gestuurd ,Wat denk je allemaal als je daar in het middel of nowhere.bent.En zijn je reis maatjes hier ook nog bij?Ben je met een groep nu op reis?We genieten weer volop van je reis verhalenen je prachtige foto,s.Kwartje voor je gedachten.Nou tot hoorns maar weer,en heel veel plezier.doei doei dikke tuut

• 14 Oktober 2012 - 18:59

Jouke:

Nou als de boodschap van Anneke en Mark niet is over gekomen dan weet ik het ook niet meer! Leuk om te lezen wat je allemaal weer hebt gedaan en mooie foto's. Verder ben ik wel heel erg benieuwd naar de Pisco, ik denk dat je er vandaag ook wel weer wat van binnen zal krijgen aangezien je jarig bent! Gefeliciteerd namens ons en tot snel ( je skype is vandaag de hele dag al bezet dus weet niet of ik je nog "live" kan feliciteren...

leuk om te lezen dat San Pedro blijkbaar niet zo erg veranderd is...
    in "onze" tijd was het een plaatsje van helemaal niets. Een paar lemen hutten en een eettentje en dat was het dan wel weer. Nu schijnen er echte hotels te zijn, maar gelukkig begrijp ik uit jouw verhaal dat het nog steeds redelijk zichzelf gebleven is.